خرما در حدود ۶۰۰۰ سال یکی از میوه های مورد علاقه  انسان بوده است. خرما سرشار  از کربوهیدرات و بعضی از ویتامین ها و مواد معدنی است؛چنانچه با توجه به میزان قند بالا می تواند یکی از دغدغه های افراد درگیر با دیابت باشد.

در کشورمان،انواع مختلفی از خرما وجود دارد. به طور متوسط هر ۳۰ گرم خرما بین ۷۰ تا ۸۰ کیلوکالری انرژی، حدود ۲۰ گرم کربوهیدرات و ۲ گرم فیبر دارد؛ بنابر این بهتر  است مقدار  استفاده از  آن در طی روز مخصوصا برای افراد دیابتی کنترل شود و این  مطلب برخلاف این گفته است که قند خرما طبیعی است .

خرما منبع خوبی از انواع مواد معدنی من  جمله منیزیم و پتاسیم است. همچنین سرشار از فیبر ، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان می باشد.

– فیبر: فیبرهای موجود در مواد غذایی  به کم شدن  جذب قند خون کمک می کنند ، بنابراین مانع از افزایش قند خون می شوند .  همچنین فیبرهای  موجود در مواد غذایی باعث  تغذیه باکتریهای مفید روده  درفرد می شود  ، که  این موضوع میتواند بخش مهمی از سلامتی فرد  را عهده دار باشد .

منیزیم : منیزیم می تواند  برای مبتلایان به دیابت مناسب باشد زیرا در کنترل قند خون نقش دارد. تبررسی ها حاکی از آن است که  که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ غالباً  با کاهش مقدار منیزیم موجو د در بدن مواجهه هستند .   مصرف منیزیم می تواند است خطر مبتا شدن  به دیابت نوع ۲ و فشار خون را کاهش دهد.

 پتاسیم: تحقیقات نشان داده است که در افرادی که میزان پتاسیم خون انها کم می با شد (هیپو کالمی ) ، سطح انسولین و گلوکز  آنها ، بالاتر از افراد سالم است. علاوه بر این ، پتاسیم یک ماده مغذی مهم برای کنترل  فشار خون است.

– آنتی اکسیدان ها : خرما منبع خوبی  از پلی فنول هاست که می تواند التهاب در بدن را کاهش دهد .

آیا بیماران مبتلا به دیابت می توانند خرما بخورند؟

مهم ترین نکته در رژیم غذایی  افراد دیابتی، تنظیم  قند خون و جلوگیری از نوسانات  آن در طی روز است.

به طوریکه باید  رژیم غذایی  فرد دیابتی زیر نظر متخصص تغذیه تنظیم شود   و مصرف کربوهیدرات آن بر حسب بیماری و داروهای مصرفی محاسبه شود .

استفاده از  خرما به میزان  توصیه شده در رژیم، غذایی  فرد دیابتی اگرچه ضرری ندارد ؛ بلکه با توجه به خواص بی نظیر خرما می تواند مفید و موثر نیز باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهار =

78 456 123 021
09013584069